Музейко предизвиква жаждата за знание

В Музейко е още по-хубаво отколкото очаквах. Знаех, че ще е интерактивен тип музей, в който трябва да направиш нещо с всеки „експонат“ – да го пипнеш, да му скочиш, да се пъхнеш, да въртиш колела, да дърпаш ръчки, да ровиш с четка, да го облечеш, да го помиришеш. Но не знаех, че децата толкова бързо ще успеят сами да открият как и ще се забавляват изключително много. И че ще им е толкова интересно, че не само ще искат да дойдат пак, ами и ще разказват в детската градина на приятелчетата си, че даже и на учителите.
20150916_162325

Атмосферата е като в приветлив детски клуб за игра, но вместо басейн с топки има лабиринт от шарени дунапренови корени, през които се промъкваш. И вместо каки-аниматорки, има млади и ентусиазирани учени. С тях децата си говорят небрежно за вулканите, земетресенията, дърветата, пътят на водата до кранчетата у дома и т.н.

20150916_162913

Много ми допадна концепцията за трите етажа – на партера е настоящето, отдолу миналото, а нагоре бъдещето, а по средата ги свързва дървото. И че тя е изцяло българска, а не заимствана отвън. Изпълнението също е много добро. И макар да се прави за първи път и целият екип се учи в крачка, резултатът е прекрасен.
20150916_164334

Татковците също много се заиграват. А като имаме предвид, че сградата е енергийно-независима със сигурност има какво да научим всички.

Не успяхме да видим градината на покрива, платентарума и дизоназъврското ако на милион години, така че 100% ще се върнем скоро.

Музейко открива на 1 октомври 2015. Отделете си поне 3 часа за първото посещение, а най-добре цял ден ;)

На фона на всеобщото мрънкане, неслучващата се реформа в образованието, емигриралите ни учени, недостига на ИТ „кадри“, Музейко е ярък лъч светлина и надежда. Помните ли още:

„Напред! Науката е слънце,
което във душите грей!
Напред! Народността не пада
там, дето знаньето живей!“

muzeiko_archeology

12 разлики между уеб и mobile проектите

След 9 години „управление на проекти“ за уеб, и вече 1 г. за mobile, продължавам да се удивлявам от разликите между двете.

1. Контекстът. Самата концепция на мобилното приложение трябва да е съобразена с постоянно променящия се и различен контекст на потребителя и неговото мобилно устройство. Докато в уеб все още е достатъчно да направиш сайта mobile-friendly, в приложението трябва наистина да елиминираш всичко излишно, да стигнеш до есенцията, за да го направиш mobile-first.

2. Границите и възможностите. В уеб можеш да направиш почти всичко и по хиляда начина. В mobile ограниченията са много повече. От дизайна, така че да бъде удобен за ползване на малкия touch-екран. През избора на SDK/framework за самата разработка. До съобразяването на големината на данните, които приложението дърпа от мрежата, тъй като често потребителят ги плаща и то не евтино. В мобилните проекти доста по-често се чува „това не може да стане“ или „може, но ще е по-трудно/бавно/скъпо“. Понякога това те ядосва, но по-често те улеснява да се откажеш от по-малко важните неща и да се фокусираш върху най-ценното. Или да намериш изцяло друго творческо решение.

3. Ъпдейтите. Промените в уеб сайта стават достъпни до всички потребители едновременно. В mobile между края на разработката (публикуването в маркета)и оживяването на промените – може да мине и месец. Успоредно съществуват, и съответно трябва да поддържаш и управляваш, няколко версии на приложението. Включително някоя по-стара и без нови функции, предназначена за по-старите телефони и необновените операционни системи.

4. Дизайнът. Уеб сайт без дизайнер не става. В мобилните приложения – особено за Windows – поне в началото можеш да минеш и без него. Достатъчно е да следваш препоръките на платформата и да използваш стандартните контроли и интерфейс елементи.

5. Съвместимостта. Преди си мислех, че IE 6/8 e проблем. Защото не можех да си представя фрагментацията и волните интерпретации на производителите в Android устройствата. Както и това, че ако искаш да използваш модните възможности на операционните системи и устройствата, над половината от потребителите ти няма да ги видят изобщо.

6. Винаги изоставаш. Хората още не са си обновили приложението за последната версия на iOS/Android, а вече излиза бета на следващата. И променят SDK-то и вкарват нов език за разработка. Добре поне, че у нас сме с около година и половина назад от осезаемото навлизане на новите устройства и ОС. Но, ако правиш глобално приложение…

7. Ръцете върху клавиатурата. Винаги можеш да намериш още един-двама-петима програмиста за уеб. Тези, които пишат софтуер за мобилни приложения са малко, скъпи и придирчиви.

8. Тестването. За уеб нещата са ясни – има натрупана добра практика и различни подходи към тестването, така че за всеки проект да се намери решение. Докато мобилни приложения трябва задължително да се тестват и на достатъчно на брой и като разнообразие физически устройства – а това е бавно и/или скъпо.

9. Битката за сърцата на хората и място в джоба им. Шансът човек да попадне на сайта ти е много по-голям, отколкото това да се случи с мобилното ти приложение. App Store не е Google Search. Ако човек все пак го изтегли и инсталира, но нещо не му хареса – веднага ще го изтрие. Докато в браузера си можем да пазим списък със стотици любими сайтове, в паметта на телефона има място само за 10-20 външни приложения. Само нещо наистина полезно ще оцелее достатъчно дълго в телефона. Продуктът е на първо място, а growth hacking е неговата най-важна маркетингова стратегия.

10. Скоростта. Мобилните потребители не обичат да чакат. Често мобилният Интернет е бавен и затова още повече трябва да се внимава за скоростта на зареждане и работа. Ето тук проличава добрият дизайн – когато потребителят остава с усещането, че приложението е по-бързо, отколкото е то в действителност.

11. Сигурността. Неудобно е да пишеш с 1 пръст дълги пароли и да попълваш сложни логини на екрана на телефона. Затова хората не искат всеки път да се оторизират по сложния начин, а все пак държат да използват сигурно приложение. Особено, когато става дума за пари – мобилно банкиране, мобилни плащания и т.н. Голямото предизвикателство е как да балансираш между сигурността и удобството.

12. Agile не е пожелание, а изискване. Къси срокове за разработка и публикуване на нови версии и нови функции, защото както стана ясно в точка 6: в момента, в който си пуснал новата версия, вече си изостанал.

А кое е общото тогава? Хората. И това е добра новина ;)

Transfiguration Festival версия 1.0

5 дни след първото ми стъпване в село Долен усещането за преобразяване още ме държи.

Пристигаме в Долен в първия ден на Transfiguration Festival, но вече след залез. Пред чешмата на високото в селото, между двете махали – старата и новата, гъмжи от народ. Раници, шалтета, коли, кемперът на Ина и Сенди, бусчета, местни, туристи, сините тениски staff, жълти жилетки security. От украсения с черги инфоцентър си взимаме гривни за пропуск и докато си търсим номера за паркомясто, забелязвам, че на съседната маса е фестивалния чейндж. Сменям няколко лева за жълтици и грошове – жетоните, които по-късно наричаме „долени“. Добре че, го направихме иначе бира и храна – йок. Паркингът се оказва близкият стадион на селото с разграфени от колчета и ограничителна червено-бяло лента паркоместа. Първи плюс в графата „добра организация“. Нарамваме раничките, двете шалтета и палатката и забързваме към входа на фестивалната зона. Бързаме, защото небето вече губи розово-червения си цвят и тъмнината настъпва. А да разпъваш палатка на звездна светлина не е много весело – особено, когато не познаваш мястото.

IMG_0234

IMG_0203

С широки крачки подминаваме пълните с хора дълги пейки на първия бар. Пресъхнали сме за бира, но първо палатката… Високи сиви каменни зидове с наредени фотоизложби по тях, надвиснали в сумрака къщи с покриви от каменни плочи, светъл и изтъркан калдъръм, все още не ни трябва фенер. Изведнъж тесните улички ни отвеждат в едно мини-мини-площадче вече препълнено с народ. Те чакат Амфитеатърът да отвори врати и да влязат за първия концерт на Исихия от 10 години насам. Ние също, но първо палатката. Само че, накъде е лагерът? „Ето тук, по тясната пътечка отстрани на къщата и после нагоре, табелки и ще го видите.“, казва без да сме я питали едно момиче. И тръгва пред нас осветявайки пътя с челника си. Утъпканата вече прашна пътечка ни извежда в страни от селото и нагоре по хълма. Изникват първите палатки – накацали на всяко по-равно местенце. Влече ни високото. Мъкнем багажа все по-нагоре в търсене на място, където няма да се търкаляме прекалено. Стъмни се. Решихме, че опъваме тук, пък ако е кофти утре ще се преместим. (Както обикновено на сутринта преценихме, че така сме си достатъчно добре и само укрепихме малко с въженцата.)

Потни, изморени, сериозно обезбирени и съответно лекичко изнервени, се смъкваме обратно до Амфитеатъра – сцената на основните концерти на фестивала. В тъмното не се вижда колко е голямо, обаче е почти невъзможно да се вмъкнеш вътре – хората са плътно един до друг. Послушахме жаждата и тя ни показа пътя покрай бара и хоп – наместихме се на първия ред. Гайди засвириха, баби запяха, вълшебството започна. Исихия превзеха сцената и ни отнесоха. Музиката им е плътна, многопластова и многогласова, хармонична. Слушах ги в „Св. София“, когато представяха първия си албум през 2011 г., но чак сега, сгушени в пазвата на Родопите, звучаха като в храм. Храм, който е отворен за всички цветове, етноси, езици и религии. Неизвестно колко време и филии с лютеница по-късно Теодосий Спасов и Балкански ни пратиха по леглата с „Девойко мари хубава“. За малко се обърках във времето и мястото – имаше нещо от атмосферата на първата и втората „Слънце и Луна“ в Триградското ждрело, но вече узряло и изчистено, още по-вкусно.

Първата сутрин на ново място винаги се помни. Тази ще я запомня с хубаво. С изгледа към селото като на длан, със зелените хълмове околовръст, с нивата цъфнал тютюн в горния край на лагера, с приветливите хора, които сънено ни посочваха пътя към санитарния възел. Тук добавям 3 огромни плюса към добрата организация. 11 кабинки удобни и чисти комостни тоалетни, баня с няколко душ кабинки с топла вода, чешмичка за зъбите, чували за разделно събиране на боклука, обособени огнища на безопасни и удобни места, нарязани дърва за тях… Иска ми се на всеки къмпинг да е поне толкова чисто и комфортно. За сравнение – химическите тоалетни трябваше да ги чистят по 3 пъти на ден и пак беше сериозна мизерия. С компостните нямаше никакви неприятности. Дори измъкнахме чист падналият iPhone. В тези иначе досадно битови детайли си пролича най-силно големият мерак на организаторите – всичко е изградено на ръка, с естествени материали, функционално и красиво. Много трудно е да не уважиш двумесечния труд на доброволците и да си хвърлиш боклука на тревата. А другите неудобства и недомислици, на които се натъквахме, организаторите се стараеха да изглаждат бързо в движение. Като за първи фестивал – почти перфектно – много по-добре от други „стари“ фестивали с опит.

Слънчевата половина на фестивала бе не по-малко уморителна от лунната. През деня имаше гъста програма от разнообразни работилници и семинари, изложби, сергии,(без кебапчета!) или просто размазване на поляната пред чайната до кръглата сцена. Заради протяжното кафе с мекици в Шарковата къща и опознавателната разходка, която си спретнахме по кривите улички, не се класирахме за нито един от редовните уъркшопи. Всъщност за този на Robotev втория ден успяхме, много на косъм. Но непланираните събития, които неспящият екип на феста вмъкваше в програмата в крачка, ни уцелиха в десетката. Например, изключително увлекателният разказ на проф. Дамян Попхристов за богомилите и най-древната история на българите. Или захласващата мелодия на арфата, която разказваше на доленските баби келтски, турски, френски и др. приказки. Ослушвайки се наоколо успяхме да открием и да се насладим на някои от съкровищата на фестивала – варената царевица, домашния сладолед и живата био бирата с морска вода.

Единствено не успяхме да полетим с балон, защото 4 дни вятърът не стихна. Видяхме го как опъва въжетата само за малко последната сутрин – на изпроводяк.

Балонче над с. Долен

Поехме към къщи натоварени с бурканчета сладко от малини и вишни, 2 торбички боб и дискове на Кайно Ясно Слънце, Smallman и Исихия. Открихме за себе си Villagers of Ioannina city и няма да пропуснем следващият им концерт в България – дано да е по-скоро. Страшен купон правят тия гърци! Баба Зула също обещаха да се върнат скоро и да свирят повече. Изглежда 1 час, колкото успяха да изкарат в най-студената нощ на фестивала, защото трябваше да хващат самолета, не е достатъчен нито на на тях, нито на нас.

родопска къща в 21 в.

Чао, Долен! И до догодина! Този път ще вземем и децата – идеално ще ни е с тях, а вечер могат да спят до нас, докато подскачаме в Амфитеатъра. Дори музикалната програма да е същата, пак ще сме щастливи – и без това няма къде да слушаме на живо тези групи в останалото време на годината.
Дано се видим пак там – на Преображение, в село Долен, на Transfiguration Festival.

Гоо-ри-цееее, сииитнаааа, зееее-леее-нааа…

Изкуство за пипане

В последния ден на едната и първия ден на втората, видях две изложби, които се пипат – Museum of Less Ordinary и E-Zero.

Необикновеният музей на сетивата беше наистина симпатичен. Оказа се, че разчитайки само на ръцете си успяхме да познаем само 2 от скритите в кутии предмети. Толкова много се предоверяваме на очите си и на предварителната информация, че когато се окажем в нов контекст сме способни само да налучкваме верния път. За историите със снимки на хора беше сравнително лесно – имаше доста жокери и това ни помогна да почувстваме, че се справяме горе-долу. Интересно ми е дали и как някой ще използва описанията, които дадохме на музиката, която чухме на музикалната стена?

И без коктейлите за награда пак е достатъчно забавно, но се чудя толкова ли беше важно всеки да се логва със собствения си телефон, за да играе за тях? Уж сме в ситуация, където можем реално да общуваме с други реални хора и да правим нещо заедно, а накрая всеки пак се заби в телефона си, за да спечели една напитка.

Съвсем друго е положението, когато държиш в ръцете си една ръчно направена фото-книга – от амбалажна хартия и снимки разпечатани на обикновен хартия и обикновен цветен принтер. Това си е интимно и строго индивидуално преживяване. Освен това много добре смесва аналоговото и дигиталното. Затова толкова много ми хареса проектът E-zero – представен в Synthesis галерия за фотография от авторите Галя Йотова, Надежда Шипкова, Цвета Убчева и Надежда Павлова. Няма я дистанцията от стандартното представяне на фотографията, където снимките са предпазени от стъкло и ги осветяват специални лампи. Да разглеждам 4-те копия на фото-книгата, бе като да гледам албуми със снимки на най-близките ми приятели, разказващи за тяхното приключение около язовир Пчелина. А до този момент не познавах изобщо авторите. Едни и същи кадри, подредени по един и същи начин, но 4 различни книги – все пак фотографите бяха успели да вложат нещо от себе си, без да нарушават целостта и идеята на проекта.

Трудът и усилията, зад e-Zero са много сериозни – 4000 кадъра за 2 дни, от които 280 са селектирани разпечатани и изрязани. А накрая около 70 само влизат в книгата.

Не знам, какво ще стане с книгите оттук нататък – дали ще има още ръчни копия, които да се продават, или пък ще бъде издадена лъскава фотокнига на база на тези макети – но ако засечете оригиналите някъде – може би във Photosynthesis Арт Център – разгледайте ги.

Аз пък някой ден ще се опитам да си направя подобна фото-книга, на ръка – за кеф. :)

Просто един momentum

Онзи ден бях на концерт. Това, само по себе си, е важно събитие за мен, тъй като в последните години културно-нощния ми живот е ограничен предимно до четене на приказки за лека нощ. Обаче този път, като че ли се получи по-специално и за останалите в Студио 5.

Подуене Блус Бенд свириха прекрасно, както винаги. А нюорлеанският акордеон на Матю рисуваше нови картини и в старите парчета. Всички се кефихме, но кротичко - както подобава на вече попораснали момчета и момичета, които пият уиски, вино или мохито вместо бира.

И тогава, макар и да не беше много сигурен, Васко Кръпката изпя "Комунизмът си отива". А хората станаха да танцуват. Дори сервитьорите припяваха. В този момент настъпи промяната. Блеснали погледни, съзаклятнически усмивки, някаква споделена сила, една особена твърдост. Всяка дума от песента сякаш премахваше по една година разочарование и обезсърчение. С всеки куплет ставаше все по-лесно да пееш, докато надеждата си пробиваше път отново към повърхността и освобождаваше гърлата и душите. Дори моят приятел Белчо Дончев, чийто 70-ти ЧРД празнувахме там, окрилено размаха ръце и крака в истински рокендрол танц.

Не беше носталгия - защото няма нищо "минало" в думите:

Диктатори сменяват,
отново управляват,
лъжата си остава,
заборчава таз държава
.

Но беше един от тези специални моменти - със сила, устрем и в които, поне за малко, доброто побеждава.

Истинската дарба на поетите не е реденето на рими, а умението да облекат в думи силните моменти и стремежите на хората. Васко Кръпката е един от тези хора, които уловиха нашия устрем към свободата преди 25 години и го изпяха. Тогава нямаше TEDxMladostWomen, конферентните зали бяха на открито, с безплатен достъп за хиляди хора. Днес, успешно приспани от чалгата и битовзмите, отчуждени един от друг и фиксирани в сметката за парното, дори вече не говорим за Нея - за Свободата. Кръпката обаче продължава да го прави. Новите му песни са все така непримирими, а концертите на Подуене Блус Бенд са едни от малкото останали празници на свободния дух. Имам късмет да съм фен, защото блусът е от малкото стилове, в които музикантите стават все по-силни с годините и хубавите неща тепърва предстоят.

Устремът към свободата днес не е толкова видим, но за щастие го има. Може би е под друга форма.

Може би групи от стърчащи срещу бурята хора са се обединили и работят усилено за сбъдването на различни по-малки частички от свободата - като например:

  • да избираш по коя образователна програма да се учи детето ти - дали да стане мислещ човек или поредното силиконово винтче,
  • да преподаваш на учениците си по друг начин,
  • да имаш избор да почиваш на незалят с бетон плаж,
  • да можеш да живееш спокойно с човека, когото обичаш - независимо от националността, цвета, или пола му,
  • да има поне една свободна и неутрална информационна среда - Интернет,
  • да имаш свободата да правиш нормален, чист бизнес.
  • Ето защо на 6 юни ще взема шалте и спален чувал и ще приспиваме децата на поляната в Южния Парк, под звуците на 15-ия фест "Цвете за Гошо". Вижте колко е готино: Цвете за Гошо 2013/фотограф Ники Спиров.

    Елате и вие - тук ще се танцува ;)

    Селфи на Айфеловата кула? Не! Нарушаваш закона.

    И обикновените хора като мен има какво да научат на технологичните конференции. На Bulgarian Web Summit ’15 вчера се говореше за политиката на ЕС за авторските права, за гражданите срещу лобитата, за утопичен маркетинг, писане и позициониране за стартъпи. Имаше прекрасно кафе, ароматен чай и дори уникалните сладки на Ванилницата. А атмосферата, както обикновено, бе изключително приветлива и свободна.

    Макар на моменти дори да схващах смешките в по-хард инженерните теми, аз се впечатлих най-дълбоко от темата за очакваната реформа в ЕС по отношение на авторските права. Защото това засяга всеки от нас, а в нашите мили родни медии изобщо няма информация по въпроса (каква изненада!). Единственото, което открих на български е Доклад на Европейския парламент, оценяващ Директивата за авторските права – очакват се промени в законодателството.

    Щеше да е интересно да видя на живо макар и бивш евродепутат и то от Пиратската партия, но Амелиа Андерсдотер си изпуснала самолета и цялата тежест на темата падна върху Галя Манчева – Digital Rights Activist и Privacy Fighter.

    Оказа се, че двама български евродепутати (Ангел Джамбазки и Ева Паунова) участват в обсъжданията за реформата в авторските права, но тъй като не са съвсем навътре в темата, прокарват интереса само на индустрията, защото само индустрията има ресурси да изпраща лобисти, които да ги просвещават. Т.е. те не знаят какво е отношението на техните избиратели – гражданите на България. И Галя предложи да им го кажем – като им пишем мейл на име.фамилия@europarl.europa.eu или още по-добре като им изпратим тази картичка:

    DSCN0109

    Картички ще се раздават на EurDIG15 конференцията в София на 4-5 юни, но ако искате по-рано можете да пишете на Галя.

    Защо да го направим ли?

    Защото в изключенията от общата Директива законите за авторските права в отделните страни са много различни и объркващи както за потребителите така и за собствениците на правата. Освен това са морално и всячески остарели – отпреди Facebook и Twitter. Да внимавате като се снимате пред Айфеловата кула, защото ако си качите селфито във Фейсбук, френските власти може да ви подгонят – там това се счита за нарушаване на авторските права на архитекта. По исторически причини законите са предимно в интерес на индустрията (музикална, филмова, т.н.), която естествено се възползва от положението и иска да запази статуквото. Вместо да се адаптира към потребителите и пазара, индустрията преследва и откровено заплашва нормалните хора, манипулира общественото мнение с изкривена информация, а спечелените пари от съдебните процеси и глобите дори не стигат до музикантите – разделят си ги адвокатите и лейбълите.

    За щастие в България в момента поне не е незаконно да си свалиш защитен филм от някой торент – нарушение е качването му. Но в Германия не е така и вероятно голяма част от българските студенти или емигранти там са го разбрали по трудния начин – с глоба. В някои ЕС-страни е незаконно да даваш дори линк към статия – а връзките между онлайн ресурсите са същността на Интернет!

    Защо сега?

    Защото точно в момента предложенията за реформата ще влизат за обсъждане в Европейския парламент, есента в Комисията и накрая – най-късно догодина ще бъдат гласувани окончателно. Ако сгафят тогава ще има протести в цяла Европа – но ще са закъснели и по-трудно ще се стигне до добро решение. Ако им пратим картичка сега, това ще означава „Добър ден, ние ви познаваме, разчитаме на вас, и се интересуваме активно от вашата работа. Следим гласуванията и позициите ви. Очакваме като наши представители да имате предвид и нашето мнение на граждани и Интернет потребители, когато гласувате за промените в авторските права в ЕС.“

    fixcopyright.eu и copyright4creativity.eu са добри отправни точка за допълнително четене по въпроса ;)

    Информацията е сила. Интернет я дава на всеки, който я потърси. Нека да я използваме за добро и да я запазим. Надеждата сме всички ние …

    DSCN0108

    … и дъгата, която огря IEC след края на най-доброто издание на Bulgaria Web Summit досега.

    Проект „Великденски козунак“

    Какво може да се обърка при приготвянето на козунак? Всичко. Вчера, само за една събота, успях да направя 5 вида козунаци – недовтасал, недопечен, превтасал, препечен под формата на разплути кифлички и най-накрая един вкусен и красив.

    kozunak_velikden2015

    За първи път правих козунак преди 3 Великдена. И тогава се получи идеално – не знам дали заради късмета на начинаещия или заради помощта на Тони и Цеко при блъскането на тестото в плота (ужасно ги забавляваше тази част). Следващите години ставаха прилично, но по-зле от първия път, докато вчера стигнах дъното.

    Уж всички продукти бяха налице, уж рецептата изпитана в семейството, но ми се стори че трябва да сложа една идея повече мляко и оттук започна драмата. Късно видях грешката – 24 яйца и 3 кг брашно вече бяха на каша в един леген и нямаше как да започна от начало. Вкарах още почти кило брашно допълнително, че да може да се извади това чудо и да го сложа на плота, но то все така си течеше. Изобщо не ми пукаше за провалените пропорции – исках само да спася нещо, нещо да стане за печене, че да не идат всички тези продукти на боклука. А брашното свърши. Магазинът далече, децата са гладни и се карат, мъжът ще донесе резервни продукти ама по-късно… Паника и трагедия.

    Успокои ме 1 пакет брашно от съседите (ползвах го само като психологическа опора). Чудото беше втасало вече и реших да пробвам все пак да сплета един козунак. Обилно намаслено успях да отлепя тестото от плота. И се започна повторното втасване (от втората тава нататък), печенето и тъжното взиране в стъклото на фурната.

    На третата тава вече бях уцелила градусите и времето за печене (старата печка има характер и неравномерно работещи реотани). Като извадих последната – 9 часа след началото на приключението – подкарах децата към банята и заедно с тях се трупясах да спя. Само дето ръцете така ме боляха…

    И днес на по-мъдрото утро се престраших да разрежа козунаците и да видя резултата. А той е:

  • 50% не става – на боклука или за рециклиране.
  • 25% става горе-долу, ние ще си го ядем.
  • 25% е чудесен – сладък, вкусен, дъхав, лек, на конци. Става за пред гости.
  • един перфектно измит леген.
  • яйчено-черупчена преграда срещу охлюви около лехата с марулките.
  • изстрадан опит и уроци за догодина.
  • По блоговете и кулинарните предавания изглежда толкова лесно да се направи козунак, че за малко да се засрамя, че не ми се получи.
    За да по-добър резултат догодина, ето няколко съвета към мене си:

  • концентрация поне по време на забъркването – по възможност децата на разходка или на гости някъде
  • внимаваш с маята – да не я убиеш с прекалено топло мляко
  • рецептата е такава каквато е – макар и много детайли от приготвянето да са пропуснати, защото се предполага, че ги знаеш, спазвай количествата, колкото и безперспективна да ти изглежда в момента цялата работа.
  • поне по 1 кг брашно и 1 кубче мая в резерв, а най-добре запас от продуктите за още 1 път рецептата.
  • ако свърши маята – спешна помощ са малките магазинчета, във веригите няма.
  • 3 кг брашно са много – докато половината се изпекат другите превтасват.
  • компания – за да блъскате на смени и да ти каже, ако се налага „дишай, каквото и да стане аз ще го изям“.
  • Честит празник! :)

    Всеки ден трябва да е Innovation Explorer Day

    Иновациите не стават набързо. Нужно е време, съсредоточено мислене и много привидно иновативни идеи, които да бъдат отхвърлени смело. Понякога е нужна помощ отвън, за да преодолеем собствените си ограничения, които имаме спрямо нашия продукт/услуга/процес, които искаме да променим. Това е основното, което научих на Innovation Explorer Day (25.02.2015, SEC). Прекрасно събитие, организирано от Капитал и Innovation Starter Box.

    Благодарна съм на събитието, че обедини двете основни „школи“ за иновации – Design Thinking и Systematic Inventive Thinking (SIT). Репортажната част вече е налична – Live: Форумът Innovation Explorer Day , а Силвина също разказа впечатления.

    Design Thinking ми е по-близко и по-отдавна. Харесва ми това, че е user-centric, че се работи на бързи интерации, всяка интересна идея се тества бързо и с обратната връзка се редизайнва нататък. Съвсем agile подход :) Трудното в прилагането му в моята работа досега е първоначалното проучване на „потребителите“ – бавно, скъпо, не винаги достатъчно пълно. И въпреки това, когато можем добре да дефинираме аудиторията си и действително я познаваме добре – design thinking e първият ми избор за решаване на конкретната задача (комуникационна, най-често при мен).

    Миналата пролет имах шанса да се докосна за първи път до SIT. Видях един съвсем нов свят. И инструментите, с които да направим бизнеса си в този свят по-продуктивен и така да сме по-щастливи. Изглеждаше толкова лесно! Целият екип беше тотално заразен от идеята и седнахме да мислим. Но не отделихме достатъчно време и нищо реално не се получи. Ето защо, когато лекторите на #IX2015 казваха, че трябва постоянна нагласа, трябва да се отдели достатъчно време (поне 3-4 дни, някъде далеч от офиса, и мултидисциплинарен екип), трябват целенасочени усилия, вече разбирах. На workshop-a за SIT, на който бях със Силвина < Благодаря ти!> научих, че времето е нужно, защото трябва да стигнем отвъд интуицията си и първите хрумки, за да открием нещо ново.

    SIT може да се прилага върху всичко – продукт, услуга, процес. Най-лесно е с продукт, и затова workshop-ите се занимават с това. Обаче сега успях да чуя и това, което ми липсваше, за да мога да прилагам SIT в бизнеса с услуги. Когато работиш с продукт – описваш компонентите му. Когато е услуга – съставните й елементи. Когато е процес – стъпките. И после се заиграваш с някоя от основните части.

    От разказите и примерите на Ерез Цалик и д-р Феликс фон Хелд видях, че понякога ни трябва човек като тях – фасилитатор, coach, или както там се нарича – който да ни даде кураж да позволим на въображението си да разиграе първоначално „немислим“ сценарий за нашия продукт. Дори да е само на ужким, на шега, като част от упражнението. Един такъв ритник отвън помага, ако ни е трудно да се разделим с фикс-идеите и презумпциите си относно нашия бизнес, който познаваме толкова добре и с който сме свикнали твърде много.

    Естествено, много идеи се раждат спонтанно, чрез вдъхновение. Истински креативните хора го могат, но не всички сме такива или поне не постоянно. Силата на SIT и Design Thinking e, че ни дават инструментите да предизвикаме това вдъхновение, точно когато ни е необходимо. И евентуално да минем без вдъхновяващи субстанции :-) . Самата работа с инструментите на SIT e толкова опияняваща, а в същото време продължаваш да мислиш трезво. И все по-смело.

    Innovation Starter Box e мястото, което трябва да следите, за следващи семинари и workshops.

    Надявам се догодина пак да има Innovation Explorer Day, а сега с любопитство очаквам лятото, за да видя какво са намислили Леона, Красен и компания под името „KIDS Academy“. Дано да става за 6-годишни :)

    3 „неща“ за женствеността

    Човек и добре да си живее, един ден го канят в блог-щафета ;) Браво на Силвина, че даде старта и темата „3 неща, които ме карат да се чувствам женствена“. А тъй като с Ками се познаваме отлично, подозирам, че съвсем нарочно ме покани да се включа, за да всея малко смут в темата. И вероятно така ще се получи. Та, да започваме.

    Първо и най-важно, нещата, които ме карат да се чувствам женствена не са и не могат да бъдат само 3. Аз се чувствам женствена винаги, навсякъде, без неща, сама със себе си. Опирам се на женствеността в луната, водата, новия живот, земята, усещането за свързаност, емпатията. Не изпитвам нужда да доказвам на никого, още по-малко на себе си, че съм женствена. За мъжът до мен съм секси. За децата ми съм най-красивата и най-добрата майка.

    Когато искам да изглеждам женствена, заради другите, тогава идва ред на трите неща – прическа, рокля, мааалко червило.

    Честна дума, в типична женска компания, особено с персонажи като в „Сексът и градът“ не се чувствам изобщо добре. Не харесвам чик-лит. Предпочитам фантастика. Не обичам да обсъждам другите. Предпочитам да споделям собствените си преживявания и опит – ако ме попитат. Не обичам моминските партита (нито ергенските). Вместо модно кафене, предпочитам разходка в парка. Вместо чанти и бижута, предпочитам пътешествие или концерт/театър/изложба. Единствен път съм обувала високи токчета – на абитурентския бал. И се прибрах щастливо боса по жълтите павета.

    Накрая, но не по-важност – мъжете около мен ми помагат да се чувствам женствена, дори когато забравям, че съм. Близките, приятелите и колегите (особено Пешо от ABC Design и сега цялата банда в Openintegra) – заобиколена съм от истински рицари и кавалери. Дано и моят син остане такъв, когато порасне.

    За да открие истинската сила на женствеността, според мен една жена просто трябва да се обърне към себе си и да мине на кратка диета (1 месец) без лайфстайл медии, без шопинг, без огледало. Всяка не-фитнес практика ще помогне – йога, тай-дзи, танци и други изкуства. А семинари като този, който предстои с Оана Стоянович, може би ще свършат работа за начален тласък.

    Ками, чакам да си дойдеш, че си ми обещала да идем на шопинг заедно! :)

    Любопитно ми е, какво имат да кажат по темата Събина, Ан Фам, Биляна.

    На третия ден от Коледа и мама става човек

    Всеки от коледните дни ми донесе чудесни подаръци: детските смях и засмени очички, топли прегръдки, драги гости, вкусни гозби, неугасващ огън. А на третия ден: сняг и време за почивка.

  • мога да се изкъпя сама и дълго
  • мога да не готвя
  • мога да спя на обяд
  • мога да си чета новата книжка на Тери пратчет – за мен това си е Коледен ритуал от край време.
  • мога да стигна до компютъра за първи път от 3 дни.
  • мога да гледам не-детски филм
  • мога да стоя до късно с приятели, китари и греяно винце
  • мога да ида на 3 тренировки в 1 ден
  • мога да поработя с вдъхновение и концентрация
  • мога да се разходя дълго-дълго в снега, без да се притеснявам, че някой от дребосъците ще изстине.
  • мога да си взема фотоапарата и да снимам
  • мога да мисля само за себе си.
  • Подаръците от графата „и мама е човек“ са едни от най-специалните, затова благодаря на прекрасните баби и дядовци за ваканцията :)

    Прекрасно е докато е само за 1-2 дни. Иначе – искам си лудницата и родителската умора всеки останал ден. Защото семейството е повече от мен и това е чудесно.

    Честита Коледа, приятели!